در اين مقاله ما شما را با فضاي منفي و چگونگي استفاده از آن در عكاسي بيشتر آشنا مي كنيم.لطفا با ما در ادوراما همراه باشيد.

فضاي منفي مفهومي است كه صدها سال در هنر، طراحي، معماري، و مجسمه سازي از آن استفاده شده است. اين مفهوم به همان اندازه در عكاسي نيز مفيد است، و مي تواند براي تبديل يك عكس متوسط به يك عكس عالي و برجسته مورد استفاده قرار گيرد.

متاسفانه اين مفهوم چيزي است كه توسط عده نسبتا كمي از مردم درك شده است، ولي توجه داشته باشيد با كمي تمرين مي تواند به شما كمك كند تا به شيوه اي جديد به عكس هاي خود نگاه كنيد، تركيب بندي هاي خود را تغيير شكل دهيد و نتايج واقعا نفس گيري به دست آوريد.

فضاي منفي چيست؟
اولين سوالي كه ذهن همه علاقه مندان عكاسي را به خود مشغول ميكند همين است، فضاي منفي يا همان Negative space چيست !؟

فضاي منفي ناحيه اي است كه سوژه اصلي را در عكس شما احاطه مي كند ( سوژه اصلي تحت عنوان «فضاي مثبت» شناخته مي شود). اين تعريف نسبتا انتزاعي است، در نتيجه مثال زير را در نظر بگيريد؛ سيم هاي برق در اين تصوير فضاي مثبت را تشكيل مي دهند، در حالي كه آسمان فضاي منفي مي باشد.

 

در تصوير بالا آسمان فضاي منفي (Negative space) را در اطراف سوژه اصلي تشكيل مي دهد. عكس از leecullivan است.


Negative space سوژه عكس را تعريف كرده و بر آن تاكيد مي كند، و چشم شما را به سمت آن مي كشد. اين فضا يك «محل تنفس» فراهم مي كند، كه به چشمان شما جايي براي استراحت مي دهد و از به هم ريخته به نظر رسيدن تصوير شما با چيزهاي زياد جلوگيري مي نمايد.

در ادامه بخوانيد...  دشواري هايي كه كسي به عكاسان تازه كار نمي گويد!

همچنين فضاي منفي (Negative space)، يك محل تنفس فراهم مي كند و چشمان شما را به سمت سوژه اصلي مي كشددرست مانند تصوير بالا. عكس از Ruben Alexander.

فضاي منفي در صورت استفاده درست يك تعادل طبيعي در برابر فضاي مثبت در يك صحنه فراهم مي نمايد.توجه داشته باشيد كه به دست آوردن درست اين تعادل نيازمند مهارت بوده و نسبتا ذهني است، اما با گذشت زمان و تمرين در آن بهتر خواهيد شد.

طرز استفاده از فضاي منفي در عكاسي؟

ذهن ما پر از ايده هاي قبلي در مورد طرز به نظر رسيدن يك سوژه، از نظر اندازه، شكل، رنگ، بافت، و غيره است. متاسفانه، اين تصورات قبلي نحوه اي كه ما يك صحنه را مي بينيم تحريف مي كنند، و اين مي تواند منجر به ايجاد عكس هايي گردد كه در ذهن ما خوب به نظر برسند، اما در واقعيت چندان خوب نباشند.

بايد به شما بگوييم كه كليد غلبه بر اين مشكلات اين است كه در مجموع از اشياء يك صحنه چشم پوشي كنيم و در عوض بر فضاي خالي بين و اطراف آنها تمركز كنيم. اين كار شما را مجبور مي كند تا به تركيب بندي خود توجه بيشتري كنيد، و به شما كمك مي كند تا اَشكال و اندازه ها را دقيق تر مشاهده كنيد.

 

“بر فضاهاي بين اشياء تمركز كنيد تا به طور موثرتر بين آنها تعادل برقرار كنيد” عكس از Joost J Bakker.

به خاطر داشته باشيد هنگام كادربندي عكس خود، تركيب بندي خود را تنظيم كنيد تا وقتيكه فضاهاي مثبت و منفي در عكس در برابر يكديگر كاملا متعادل احساس شوند. در مورد مقدار فضاي خالي كه باقي مي گذاريد سخاوتمند باشيد، و فكر نكنيد كه بايد در هر اينچ مربع از كادر يك چيز جالب بگنجانيد.

در ادامه بخوانيد...  4 نكته براي جلوگيري از اديت غير مخرب
جالب است بدانيد كاري كه من دوست دارم هر از گاهي انجام دهم، اين است كه عكس هاي قديمي ام را در فتوشاپ يا لايت روم باز كنم، و كراپ هاي مختلف را امتحان كنم تا ببينم آنها چطور بر احساس كلي عكس تاثير مي گذارند. اين يك راه عالي براي يادگيري نحوه استفاده از فضاي منفي مي باشد، شگفت انگيز است كه چطور يك تغيير كوچك در تركيب بندي مي تواند تفاوت بزرگي در اثربخشي يك عكس ايجاد نمايد.

 

“حتما تركيب بندي هاي مختلف را امتحان كنيد تا ببينيد چطور بر احساس عكس تاثير مي گذارند” عكس از Extra Medium.

بي شك تسلط بر استفاده از فضاي منفي زمان مي برد. ما آنقدر به تمركز بر سوژه اصلي در صحنه عادت كرده ايم كه برخورد با آن به عنوان چيزي كه بعدا به كادر اضافه مي شود مي تواند عجيب به نظر برسد. با اين وجود، انجام اين كار باعث مي شود كه شما هر عنصر در صحنه خود را با دقت بيشتري در نظر بگيريد، كه منجر به تركيب بندي هاي بسيار قوي تر مي شود.

بعضي از اين نكات كاملا واضح به نظر مي رسند، و ممكن است شما با برخي از آنها مخالف باشيد. ممكن است ايده هايي در اينجا باشند كه شما با آنها راحت نباشيد، يا چيزهاي ديگري كه دوست داريد به جاي اين موارد اضافه كنيد لطفا با به اشتراك گذاشتن افكار خود در قسمت ديدگاه ها، ديگران را نيز از اطلاعات و نظرات خود آشنا كنيد.

منبع: سايت عكاسي ادوراما



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،

ادامه مطلب
بازدید:


تاريخ : ۲۵ تير ۱۳۹۶ | ۰۶:۳۴:۲۱ | نویسنده : سپيده | نظرات (0)
[ ۱ ]